Agressie komt steeds vaker voor in onze samenleving. Niet alleen op de werkplek maar ook op straat of in ons privédomein. Steeds meer sectoren krijgen te maken met agressie. Niet alleen de baliemedewerker van gemeentelijke instellingen of overheidsinstellingen maar ook de buschauffeur, de brandweerman en de slager op de hoek. Op scholen, kinderopvang, casino's, pretparken, winkels, restaurants. Je komt het overal tegen. Ook als burger kun je op straat geconfronteerd worden met agressie,...
Blogs
In het eerste blog heb ik uitgebreid verslag gedaan van de mogelijke oorzaken van agressie. Die zijn dus zo talrijk dat bij jou als baliemedewerker, ambtenaar of winkelbediende de moed direct in de schoenen zou kunnen zakken.
Niet doen! Het lijkt een hele grote ballon die we hebben opgeblazen maar in feite heb ik alleen de mogelijke oorzaken geschetst. Het zou niet best zijn als half Nederland met zoveel opgekropte frustraties en stress...
Weerbaarheidstrainingen zijn bedoeld om je weerbaarder te maken in de verbale en non-verbale communicatie met iemand die dominant, agressief of lastig gedrag vertoont. Het geeft je meer zelfvertrouwen. Agressietrainingen of anti-agressietrainingen vallen min of meer in dezelfde categorie maar of je nu veel of weinig zelfvertrouwen hebt, dan nog zijn er handvatten nodig om agressie op de juiste manier te de-escaleren.
Nu hoeft het niet zo te...
Misverstanden in de communicatie kunnen leiden tot conflicten. Dat wil je natuurlijk niet. De hoogste tijd voor een lesje in conflicthantering. Een weerbaarheidstraining, agressietraining of communicatietraining helpt je bij het ontwikkelen van vaardigheden om lastig en agressief gedrag te de-escaleren. Wat kan beginnen met lichte irritaties kan omslaan in frustratie agressie of zelfs instrumentele agressie. Voordat je het weet, heb je een hengst te pakken. Dat moeten we voor zijn, nietwaar...
Wat zijn lastige mensen eigenlijk? Kunnen we die categoriseren als eigenwijs, betweterig, weerspannig, klagers, egotrippers?
Ik herken mezelf daar zeker in, dat geef ik toe, Maar wees 's eerlijk: in hoeverre voel jij je aangesproken? In feite praten we over mensen met hun minpunten en hun pluspunten. Het hele pakket. Als we ons alleen gaan focussen op de minpunten, dan zouden we zogenaamd allemaal lastig zijn. Het gaat niet zozeer om lastige mensen. Het gaat om lastig gedrag en lastig...
Vroeger was alles beter, zeggen veel mensen. Is dat zo? Wordt deze bewering gedaan op basis van feiten of liggen er nostalgische redenen aan ten grondslag? Als we uitgaan van het woord 'beter', dan zet ik toch mijn vraagtekens bij deze uitspraak. Tegenwoordig gaat juist alles beter, zou je zeggen.
EFFECTIEF COMMUNICEREN
Communiceren gaat veel sneller dankzij e-mail, Whatsapp, Messenger en Social Media. We zijn overal bereikbaar met onze smartphone.
Een...
Miscommunicatie
Mensen die out of the blue kwaad worden. Boze klanten die uit hun plaat gaan. Het wordt als overweldigend ervaren. Dat is het ook. Het zijn een van de aspecten die deelnemers van een agressietraining of communicatietraining als lastig ervaren en waar ze graag mee willen oefenen.
Woede uitbarsting
Deelnemers zijn er vaak niet op voorbereid. Het overvalt ze. Het lijkt wel of een klant uit het niets zomaar boos wordt. Dat kan...